Antara dua pilihan

Jika kita diberi pilihan untuk bekerja dalam dua bidang yang kita sukai, alangkah indahnya dunia ini. Jika kita diberi kuasa untuk menentukan dengan siapa dan bagaimana kita bekerja, sudah tentu kita akan jadi sangat bahagia.

Jujurnya ketika membuat keduanya sekali pada waktu ini; medic dan bisnes, saya tak dapat elakkan diri dari merasai anxiety. Malah anxiety itu bertambah teruk ketika bekerja dalam bidang medicine. Saya tak dapat larikan diri dari perasaan rendah diri dan kebodohan apabila berhadapan dengan boss dan colleague sebaya saya. Bahayanya, agak sukar mengembalikan rasa percaya diri itu apabila berada di tahap yang ada sekarang.

Apabila saya refleksi semula pilihan yang saya ambil untuk meneruskan kedua-dua bidang ini, jujurnya saya tidak memikirkan pun kesusahan dan cabaran yang dihadapi. Jika saya tahu, barangkali saya takkan cuba pun melangkah. Barangkali saya akan lebih mudah mahu menyerah. Namun saya tahu, ini adalah panggilan untuk saya. Ada seruan dari dalam nurani saya untuk terus berbuat walaupun acapkali saya tahu saya tidak mampu. Berulang kali saya mahu untuk quit, tetapi ada sahaja ‘ tangan ‘ yang akan menyambut untuk memastikan saya terus berjalan.

Jujurnya ramai antara kita mampu untuk berjaya dalam dua bidang berbeza dalam satu masa yang sama. Cuma kunci kejayaan itu adalah terletak pada control. Control kita pada masa. Control kita pada suasana kita bekerja. Control kita terhadap keutamaan dan prioriti tumpuan otak dan tenaga kita.

Malangnya control ini tidak ada jika kita bekerja dengan orang lain atau kita masih lagi di peringkat bawah. Control ini boleh berlaku jika own dan accountable kepada sesuatu.

Adakah perlu kita memilih salah satu dan jadi pakar sahaja dalam satu bidang atau kita boleh buat keduanya dalam kadar lebih kurang sama. Saya sedari, kedudukan saya dalam dunia perubatan dan dunia perniagaan – meletakkan saya dalam 1% manusia teratas di Malaysia dalam bidang ini. Kurang dari 200 orang di Malaysia adalah pakar endokrin. Kurang dari ribuan orang yang berjaya masuk dalam bidang subspecialiti. Kurang 1% juga syarikat berjaya kekal selepas 5 tahun. Kurang 1% syarikat di Malaysia yang boleh berkembang setiap tahun 20-30% dengan kadar keuntungan melebihi sejutan ringgit setahun. Kesemuanya ini diberikan peluang bagi saya.

Cuma, I could feel that it take a toll on me. Especially on my confident level.

Have you heard of Peter Principle? Peter Principle suggest that one would arrive to their level of incompetence when they climb up the hierarchy. Begitulah yang saya alami dalam dunia medic dan perniagaan.

Dalam medic, walaupun saya doktor pakar, tapi doktor paling tak pandai barangkali dalam endokrin. Banyak sangat perkara nak dibaca. Banyak sangat nak kena diberi fokus. Ini juga disebabkan saya sendiri memberi fokus yang banyak kepada bisnes at the same time apabila selesai sahaja tugasan medic saya. Ramai yang menggunakan masa selepas kerja untuk belajar, tetapi masa saya itulah digunakan untuk bangunkan bisnes.

Ramai juga yang mencadangkan untuk delegate tugasan di dalam bisnes pada orang lain. Cuma ramai tak tahu, hanya 1% sahaja syarikat berjaya capai tahap IMAN sekarang, dan kurang dari 1% sahaja calon CEO yang dapat saya delegatekan tugasan saya. Yang ada sekarang ini pun perlu dibina dan diberikan bimbingan direction. Disebabkan pada skala scaling up IMAN sangat tergantung kepada direction founder, saya terpaksa mengambil ownership untuk membantu drivekan IMAN pada tahap yang betul. Jika IMAN kekal seperti keadaan yang asal dan tidak ada rapid growth – barangkali saya tak perlu berbuat demikian. Namun, semakin kami mahu refine dan buatkan yang terbaik, maka lagi banyak perkara perlu dibina secara fundamentalnya. Disebabkan game yang kita pilih adalah long term game, maka banyak foundation yang belum ada, kita bina dengan baik. Alhamdulillah, Covid-19 ini adalah rahmat dan ujian buat kita semua. Di IMAN, kita mengenali kekuatan dan kelemahan yang ada pada diri. Kita sedari, with team work, come beautiful courages . Kita takkan pernah berjaya dengan sendirinya.

Di IMAN, saya struggle untuk be present for the team. Ada waktu-waktu saya tak dapat penuhi jemputan. Sebagai ketua, be present itulah cara anak buah kita belajar dari kita. Be present itu menunjukkan komitmen kita terhadap perjuangan ini. All of them understood I have other obligations in medicine. But I am not sure does all of them know the reason why I stayed when I can send my resignation letter by tomorrow?

A wise man advised that the way we choose is by looking at things we going to regret. If we going to regret something that we dont do it now, then do it. Thats how I choose medicine. I am afraid of the regret. I am afraid Im going to regret not be able to have long term relationship with my boss.

But I also know that my body has its limit. Yes I am suffering mentally and physically. Doing two things at extreme levels are tiring and exhausting. I burned out so many times as my body and mind were never really shut down and at peace. I want to scream almost every day because I can feel that I can’t do it anymore. I love reading and learning. But I am stress about is the expectation and comparison. When others are comparing us with someone else ( very toxic culture in that still exist in some place in medicine), it creates distrust. Worst, you dont trust yourself anymore and have lack of confidence to do so.

At this learning rate, there are so many things to learn about business. I am quite surprise how many CEO do not read that much ; how can they make wise decisions? Similar in medicines, there is always new things that come out that need updated.

In medicine, the learning seems never ending. I wish I can quickly learn and remember- which never seldom happens. And I end up not doing productive activities when I felt overwhelme by the amount of things I have to do. As much as I want to be effective, there are nothing that beats the immense need for me to focus and learn for both world.

I wonder why is it so hard in comparison during masters time when I was involved in 4 different organisation while overseeing IMAN from afar. But I guess Peter Principle is correct. The higher ladder we are at, the more incompetence we become. I wonder, when would I stop?

Between two choices, there is seldom binary ; we can’t choose either left or right, medicine or business. In most cases we have to choose both of them. And plan our life around it. Carry the weight while floating to survive. And when we did survive, perhaps we will look back and remember this moment of difficulty and be happy; alhamdulillah, we have made it eventually…

I know I can do both, if only the environment in medicine would be supportive towards me that have to juggle between both world and have more mercy on me, like business have some mercy on me – though both are different kind of world altogether.

One thought on “Antara dua pilihan

  1. MasyaAllah thanks a lot. Saya sekarang berada di dalam dilema … ingin terus bekerja atau hantar surat berhenti esok. haha thanks!

Leave a comment