buah fikiran

Seorang yang cantik

Posted on Updated on

sopan_3.jpg

Salam,

semalam hosmet saya galak memerhatikan friendster mereka dan memerhatikan gamba-gambar kenalan mereka di situ…

Sebenarnya perkara itu bermula dari saya.. semalam saya baca berita tentang perkahwinan Raja Nazrin Syah dengan Zara Davidson. Maka kami sibuklah mencari gambar dan video perkahwinan raja muda terkenal itu. ( Saya sendiri tak kenal Raja Nazrin sampailah seorang adik saya beritahu yang tiap kali Raja Nazrin pergi ke kolejnya, semua budak perempuan mesti wish nak kahwin dengan raja muda tu….fuyooo… hebatnya!) Read the rest of this entry »

Advertisements

Mengapa Kita perlu faham?

Posted on Updated on

Salam semua,

tadi baru seusai majlis liqa online bersama adik2 moscow yang saya kasihi..

Pertama kali saya buat daurah secara online., walaupun memang kami panggil usrah, tapi sebab tajuk pengisian adalah tajuk daurah, maka saya personally rasa macam bagi daurah kat orang….huhuhuh…. sukarnya memahamkan orang tentang Rukun Baiah yang pertama Al-Fahmu di dalam keadaan tiadanya whiteboard dan marker untuk melukis gajah dan longkang2.

Orang di UkEire yang pernah ikut usul 20 mesti tahu apa yang saya katakan ini… Read the rest of this entry »

Hari-hari yang panjang dan memenatkan

Posted on Updated on

Alhamdulillah summal hamdulillah,Sometimes I wonder when I don’t have time to even read whatever I want, don’t have time to do what I want to do, I wonder where has the ‘barakah’ of time gone?

The past few days had been hectic for me. I slept at about 3-4 am every night. Just to finish off my patient record to be submitted yesterday. Still I was not really happy when I handed in. There were still many flaws and holes to repair but I just could not be bothered to spend more time in doing it.

Alhamdulillah I have got a sister who was always with me, to listen to my frustration and agony, to wake me up in the morning and to remind my heart about my role as His servant in this world. Somehow I just forgot about Him. I did , and how I feel ashame of myself, when I kept calling people to Him but indeed I forgot to purify myself each second. In my mind I just want to get over with the work and continue with other work which is more important to me right now; STUDYING!

Everyone hates it in class. The Record of Achievement is supposed to help us in our study. I found it amusing to learn about the diseases, but because we have to struggle with our time to study, the task to write up 12 patients records with reflective summary is not an enjoyable learning process after all.

I still have another 2000 words essay to be submitted tomorrow. Another role plays to be done by next Monday. And my exam is just another 5 weeks! And I haven’t finished looking at a single block!

But the most devastated thing is I feel so distance to Him. When I struggled to steal some of my time with Him, to read His words and to memorise them. And how weird when I reflected back when I enjoyed reading emails and talking to people more than if I spend that precious time with Him. Sometimes I think again, why don’t I need Him as much as I need other people? And again I would blame the environment that makes me so lonely but even if I am overwhelmed with people, would I be closer to Him?

I am so sorry to myself for not utilizing my potential to write more about Islam, to preach more people about Islam and I wish that I would not be overwhelmed with my study and content with my own problems until I make my dakwah as a secondary work. But still, not many people understand the responsibility that we need to shoulder. Not many people understand that even if they against it, they are daie of Allah, and we cannot run from it. And so many people ask me to stop involving with dakwah work and focus on my study but they don’t understand how heart-breaking their request is. It is not the matter of choice, it is a matter of responsibility when Allah created humankind, He commands us to become His Khalifah ( 2:30). And by bounding ourselves with His command, we have to do what He asked us to do without any hesitancy. But why? Why bother to help Him? He is the Lord of this world! Surely He can make Islam rise again. Surely if He wants, He can make 6 billions men in this world to submit to Him. But this is not how the world works. This is not what He wants to happen. Because He wants us to grab the chance, the chance to get as much bounty and deeds that we can in this world, for us to enjoy in the paradise.

He said in the Quran :

Allah hath purchased of the believers their persons and their goods; for theirs (in return) is the garden (of Paradise): they fight in His cause, and slay and are slain: a promise binding on Him in truth, through the Law, the Gospel, and the Qur’an: and who is more faithful to his covenant than Allah. then rejoice in the bargain which ye have concluded: that is the achievement supreme ( 9:111)

Because Allah buys our souls, buy our belongings with the price of Jannah! What is more grandiose, what is more special than the price of Jannah? When a person knows what they want to achieve in his life, a life that he can lives longer than his age in this world, he will strive for it and he will work ward for it, although he needs to sacrifice his wealth and life to achieve it.

Indeed the struggle to get His mardhathillah would be neverending. O Allah, grant me the strength and shine me your lights in this path… Ameen…

Malam ini ada usrah and ustaz minta hafal hadis 40. Jazakallah tu http://www.dakwahilahi.blogspot.com/ sebab dapatkan link audio hadis 40, mudah2an lebih mudah nak hafal hadis selepas ini. Nak hafal mmg susah, tp kalau takde keinginan lagilah menyusahkan.

Doakan aku berjaya dalam examku 1-3 May ini. Memang perjuangan dalam medan pelajaran sangat getir dan susah. Baru aku sedari yang otak kiriku tak sepower otak kananku… begitu mudah jemariku menaip bait2 kata sajak, syair dan cerpen, tapi alangkah susahnya tatkala aku diminta menulis essay tentang pesakit yang mempunyai sakit barah otak mahupun jangkitan paru-paru.

Salam perjuangan buat semua!

Hadis Pilihan saya .

عَنْ أَبي عَبْدِ الرحمنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ رضى الله عنه قَالَ: حَدَّثَنَا رَسُولُ الله صلَّى الله عليهِ وسَلَّمَ وهو الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ: (( إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْمًا نُطْفَةً، ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ المَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ؛ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ. فَوَاللهِ الَّذِي لا إلهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُوْنَ بَيْنـَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكتِاَبُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا. وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُوْنَ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا )). رواه البخاري ومسلم.

Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas’uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai):Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga.Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim.

Alhamdulillah, dakwah bil hall mmg berjaya!

Posted on

Salam,

Masih ingat lagi video saya yang saya buat tentang projek ‘reflective’ SSC saya?

http://muharikah.blogspot.com/2007/01/project-ssc-on-reflection.html

Saya rasa saya buat sempoi je, tapi tutor saya balas :

Dear Nur
Your photostory from the SSC has generated much interest with my colleagues here at TCGP. I would welcome using it at the May Conference to show ‘arts in medicine’. Would you be in agreement for me to have your work on display for my colleagues to view?
I am also attending a medical conference in August. I hope to present a short communication on my own work on reflective practice. In addition it is an opportunity to show educators how creativity can be used in medicine and how a story can be told in ways, other than writing. I therefore ask your permission to use it at this venue also?

Alhamdulillah wallahuakbar. Walaupun hanya berkisarkan pengalaman berjumpa dengan pesakit mental di Dundee ini dan lagunya pun lagu lagha je , tapi benda itu mengusik hati mereka.

Saya teringin untuk menjadi pengarah filem dan menerbitkan filem Islam. Perjalanan masih jauh. Tapi saya berdoa cita-cita saya itu tercapai. Terlalu ramai orang yang menceburi media tetapi mereka tidak memahami Islam dan terlalu ramai orang yang memahami Islam mengenepikan media. Islam itu adalah kefahaman. Gunakan kreativiti kita untuk menyampaikannya..

PS: 2 video Islam best
a)
http://www.youtube.com/watch?v=bXYDzrXzsJE
b) http://www.youtube.com/watch?v=VSSaUM5nEgQ

PSS: saya memang sibuk menyiapkan patient record. So agak lemabt utk selalu update blog ni..

Apabila iman menjadi malap

Posted on Updated on

Apabila iman menjadi malap
Oleh :Aisyah Z

Melihat keadaan kes murtad yang berleluasa di negara kita, sedikit sebanyak peristiwa ini telah menyentak kuat rasa iman kita serta menjadikan kita terkesima lalu mengelengkan kepala, mengapa perkara ini boleh berlaku? Mengapa di bumiku tempat sepatutnya Islam itu subur, terjadinya peristiwa di mana manusia itu mahu lari dari iman dan Islam itu sendiri? Merasa rimas dengan pakaian Islamnya dan kehilangan rasa manisnya iman di hatinya? Mengapa perkara itu boleh berlaku?.

‘If people know that I’ve converted to Christianity, they might take the law into their own hands. If they are not broadminded, they might take a stone and throw it at me.”

Hati manakah yang ada iman di hatinya sanggup berkata-kata sedemikian?

Maria became a Christian over a decade ago when she was 18. She says no-one forced her to convert, that she made the decision after studying different religious texts.
Ya, kita berasa pelik! Bagaimana seorang muslim berbangsa muslim yang dibesarkan dalam keluarga islam, disekolahkan di sebuah sekolah yang ramai penganut Islam, yang suara-suara Islam banyak kedengaran di sekelilingnya,melalui rakan, surat khabar serta tv boleh berfikir untuk menukar agama?

Benar kata Allah :

‘Bagaimana Allah akan memberikan petunjuk kepada suatu kaum yang kafir setelah beriman, serta mengakui bahawa Rasul ( Muhd) itu benar-benar( rasul) dan bukti-bukti yang jelas telah sampai kepda mereka? Allah tidak memberi petunjuk kepada orang zalim’ ( Ali-Imran: 86)

“Maka sesiapa Yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam…” (Surah Al-An’am 6: 125)

Allah memilih siapa sahaja unutk menerima hidayahNya. Apabila Dia campakkan hidayahNya, taiada siapa yang dapat menahannya. Ya memang kita sedih kerana saudara semuslim tergamak untuk keluar dari agama hanif ini. Sehinggakan walaupun tokoh gereja tidak mahu menolongnya, dia begitu gagah berani mempertahankan pendiriannya.

“My church says if the authorities come, they are not going to stand up for me. I have to stand up for myself,” she said.

Dan kita duduk berfikir sendiri, apa dah jadi dengan negara kita? Apa dah jadi dengan Muslim sedunia? Apa dah jadi dengan Muslim sebangsa kita?

Kalau kita melihat dari tingkap di atas, kita teropong dunia sekarang ini, dengan berkecamuknya keadaan di Iraq, dahsyatnya perbantaian tanpa henti di Palestin selama lebih setengah dekad, dengan kes kristianisasi yang tak kurang kalahnya di Indonesia, dengan tak bersatunya dunia Arab yang diharapkan menjadi tunggak kesatuan umat Islam, dengan kecaman suara Amerika dan British terhadap orang Muslim serta gerakan persatuan pelajar Islamnya, masalah ketidakadilan umat islam di Tak Bai dan bermacam-macam lagi, kita akan lihat di sana sini masih ada jeritan suara meminta pertolongan. Ada tangisan meminta belas kasihan. Ada kesakitan yang diminta diubati. Ada tangan-tangan yang perlu dicapai. Dan kita yang meneropong ini hanya mampu menelan air liur, khusyuk memerhatikan saudara kita, hanya mampu berasa belas kasihan tanpa tahu berbuat apa-apa.

Islam diserang kesusahan dan kesenangan. Diserang dengan bedilan meriam dan hedonisme.Kita tahu itu semua. Kita seolah-olah seperti penggemar burung yang sibuk memerhatikan burung di angkasa, berkenalan dengan burung itu, tanpa memberi impak besar kepada kehidupan burung-burung itu sedikit pun.

Akhirnya kita selalu dikejutkan dengan kisah-kisah sensasi ini.Seperti mana burung yang kita cari untuk teropong itu telah mati ataupun pupus. Kita pun rasa sedih dan tak tahu untuk berbuat apa-apa.

Peristiwa kemurtadan yang berleluasa ini adalah satu amaran Allah bagi mereka yang masih bersisa nilai iman di hatinya. Di kala ini kita seolah-olah dibangkitkan dari lena yang panjang. Kita terduduk dan terkesima, apa yang dah aku buat sehinggakan ada orang sanggup murtad? Jawapannya adalah; Apa yang kita buat adalah tidak cukup. Kita tidak cukup berdakwah sebab itulah ramai lagi manusia yang tidak mendegar lagi seruan Islam. Kita tidak cukup menyeru manusia pada Islam sehinggakan rasa iman masuk menghiasi relung hati ramai manusia di bumi Allah ini. Ya, dalam keselasaan kita hidup di dunia ini, sedarlah, sebenarnya kita tidak cukup buat apa-apa untuk mengelakkan manusia seperti Maria ini keluar dari agama Allah.

But many Malaysian Muslims believe that people like Maria pose a threat to Islam.

Dan mengapa kita biarkan orang kafir menulis sesuka hatinya sedemikian rupa?
Paling sedihnya, majoriti umat Islam akan memandang enteng kisah sebegini..

‘Ek.. oowh… camtu ke?’ Tanpa rasa apa-apa mereka meneruskan kehidupan robot mereka berputar-putar mencari makna hidup yang tak ke mana.

Bagi yang ada kesedaran akan berucap; ‘ Astaghfirullah, moga-moga kita tak dimasukkan dalam golongan sedemikian. Marilah kita sama-sama doa.’

Tapi kebanyakannya akan memandang sepi peristiwa ini dan lebih suka mengambil langkah berada di atas pagar;

And the debate between those who say Maria should have the right to officially convert, and those who are against apostasy has become so heated that the prime minister has asked both sides not to discuss sensitive religious questions in public.

Dan kita masih lagi meneropong kisah-kisah ini dengan perasaan yang sedih dan berat. Bagaimana kita dapat menolong bukan sahaja kaum-kaum lain ‘senasib’ Lina Joy dan Maria, tetapi golongan manusia yang masih menyembah hedonisme, yang masih tidak pedulikan pun kisah-kisah ini berlaku di kampung mereka sendiri. Sekali sekala kedengaran suara orang bersorak menyedarkan, tapi rata-rata pemuda zaman sekarang, lebih suka menghabiskan masa di depan komputer game serta berpacaran ke sana sini.

Dan kita meneropong mereka dengan jeritan suara batin yang lantang;

Aku perlu menyelamatkan mereka semua!!

Di kala Maria rasa keseorangan ; I feel that I am all alone in this struggle,” she says, “and I am frightened because I am alone against the odds.”

Kita mahu memegang tangan dia semula untuk mengenal al-haq…Kita juga mahu menyedarkan ramai manusia yang mempunyai ‘kesedaran’ untuk murtad untuk merasai rasa manisnya berada dalam iman dan Islam.

Kita mahu menunjukkan betapa seronoknya hidup berpaksikan Tuhan.Tapi adakah kita berusaha untuk ke arah itu?

Yahya bin Muadz Ar-Razi pernah berdoa:

‘Ya Allah, sesungguhnya yang paling menggembirakan saya adalah kemuarahanMu mengurniakan iman kepadaku, dan paling aku khuatiri adalah apabila Engkau mencabut iman itu dariku, selama kekuathiran itu berada dalam diriku, jangan Engkau cabut iman itu dariku’
Paling penting, adakah kita sendiri merasai manisnya iman itu ?Oleh itu, jangan dijadikan kesedaran ini kesedaran sementara, setelah berlalunya masa kita biarkan sahaja kisah ini, kita biarkan orang lain menyelesaikan masalah ini dan mengharapkan keajaiban Allah untuk memenangkan agama kita, sedangkan kita tahu bahawa Allah takkan berikan kita kemenangan tanpa kita berusaha memperolehnya.

Di samping itu, kita sendiri perlu tahu, apakah perkara yang dapat mencabut diri kita dari iman:.

Sewaktu Abdul Qasim AlHakim ditanya: Apakah ada perbuatan dosa yang dapat menyebabkan tercabutnya iman dari diri sesiorang? Dia menjawab: Ada 3 dosa yang dpat menyebabkan tercabutnya iman:
a) Bilamana dia tidak bersyukur kepada Allah atas nikmat iman yang dikurniakan kepadanya
b) Ketika dia tidak khuatir tercabutnya iman di dalam hatinya
c) Apabila dia suka berbuat aniaya sesama Muslim

Sifat kita bukan melatah, tapi kita bertindak atas sesuatu persoalan itu dengan hikmah dan kerja yang bersungguh-sungguh tanpa penat dan lelah.

Semoga tulisan ini bermanfaat buat mereka yang membaca..

Ditulis berdasarkan keratan akhbar http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/crossing_continents/6150340.stm

Life as a secret Christian convert
By Linda Pressly BBC Radio 4’s Crossing Continents
Abandoning Islam for Christianity is such a sensitive issue in Malaysia that many converts find themselves leading a secret, double life.

Malay-Muslims make up 60% of the country’s population”If people know that I’ve converted to Christianity, they might take the law into their own hands. If they are not broadminded, they might take a stone and throw it at me.”
Maria – not her real name – is a young Malaysian woman who has lived a secret and sometimes fearful life since she converted from Islam to Christianity.
Apostasy, as it is known, has become one of the most controversial issues in Malaysia today.
Maria became a Christian over a decade ago when she was 18. She says no-one forced her to convert, that she made the decision after studying different religious texts.
If my family find out I am no longer a Muslim they will completely cut me off
Maria
Listen to the programme Conversion is deemed so sensitive in Malaysia that even the priest who baptised her refused to give her a baptismal certificate.
And, even now, the church she attends asked her to sign a declaration stating the church is not responsible for her conversion.
“My church says if the authorities come, they are not going to stand up for me. I have to stand up for myself,” she said.
Not even Maria’s family know she has converted.
“If my family find out I am no longer a Muslim they will completely cut me off. That means my name in the family will be erased.
“I could migrate, but the problem is I want to stay in Malaysia, because this is my country. And I love my family. I just want to live peacefully.”
Heated debate
Malay-Muslims make up 60% of Malaysia’s population. The rest are mostly Christians, Hindus and Buddhists.
But many Malaysian Muslims believe that people like Maria pose a threat to Islam.
And the debate between those who say Maria should have the right to officially convert, and those who are against apostasy has become so heated that the prime minister has asked both sides not to discuss sensitive religious questions in public.
If the authorities find out, I will be in big trouble
Maria
Send us your comments
Programme information
Fearful of what could happen, Maria would only talk to us on the phone from the privacy of her car.
She is very aware of the possible consequences of her decision to become a Christian if she is discovered.
“If the authorities find out, I will be in big trouble. They will create hell between me and my family, and hell in my life so that I will no longer get any privileges or employment.”
Her fears are not unfounded. Another convert – Lina Joy – has been forced to go into hiding since her case went to court.
And at least one of the lawyers involved in that case has had a death threat against him.
Apostasy order

An apostasy order has to be granted for docmentation to changeBoth Lina Joy and Maria want to make their conversion legal.
That means changing the identity cards that state they are Muslim.
Until now, the state has refused to do this until an apostasy order is granted from the Sharia court.
But both women claim they are no longer Muslim, so why should they go to the Sharia court?
For Maria there is a lot at stake. She has a boyfriend who is also a Christian and knows she is too.
The couple want to get married. But while Maria is still officially a Muslim, the only way they could wed in Malaysia would be if he converted to Islam.
And Maria’s family – unhappy with her choice of partner – are pressuring him to do just that.
Crucial time
Maria is tired of living a double life.
“It’s very frustrating,” she tells us tearfully. “It means I have to limit my scope with friends.
“I have to be able to completely trust someone before I dare to reveal myself.
“I know some other secret converts, but I never keep in touch with them.
“I can’t let my network widen, because you don’t always know who you are dealing with.”
I feel that I am all alone in this struggle
MariaOnly a tiny number of people have converted from Islam in Malaysia.
But the coming months will be crucial for them because a decision is expected in the case of Lina Joy.
The outcome of that case may well determine whether Maria will be able to live the life she dreams of – to be married to her boyfriend and live openly as a Christian.
Right now she can’t imagine it.
“I feel that I am all alone in this struggle,” she says, “and I am frightened because I am alone against the odds.”