bisnes · BUKU · Penulisan · Pesta Buku

Analisa PBAKL 2019

IMG_1710

1. Angka kedatangan pengunjung ke pesta buku belum seperti yang dijangkakan. Data tidak dikongsikan secara rasmi, tetapi rata-rata penerbit, merasainya.

Ada dua tajuk artikel akhbar yang menarik sewaktu PBAKL tahun ini. Keduanya membawa suara buat kerajaan untuk hadirkan kembali baucar buku buat rakyat Malaysia. Membantu rakyat membeli, membantu bisnes penerbit buku, seterusnya industri.

http://www.utusan.com.my/…/industri-buku-ibarat-wad-icu-1.8…

https://www.freemalaysiatoday.com/…/tiada-baucar-buku-beri-…

2. Satu persoalan yang harus ditanya oleh penulis dan penerbit buku, orang membeli buku sebab keperluan atau ianya pilihan? Adakah orang lebih sanggup membeli perkara lain berbanding buku yang memandaikan mereka? Adakah betul orang tak beli buku sebab tak ada duit?

3. Jualan di Matta tahun ini mencatat angka RM 220 juta. Matta Fair berlangsung 3 hari sahaja. https://www.sinarharian.com.my/…/Pameran-Matta-catat-jualan… – dalam artikel di sebut 220 juta) Pengunjung kurang dari 100 ribu orang.

Pengunjung di PBAKL walaupun berkurangan setiap tahun, tapi ada dalam 1.5-1.6 juta pengunjung sekurangnya. Jualan di PBAKL sepanjang 10 hari? Sukar untuk membayangkan akan mendapat RM 200 juta sekalipun bergabung semua penggerai di PWTC.

Orang Malaysia lebih memilih travel dari membaca buku. Orang Malaysia berduit, prioritinya berbeza. Orang berduit tidak membeli buku di PBAKL barangkali.

4. Tahun ini kita menyaksikan beberapa syarikat gergasi mengecilkan size reruainya. Rerurai yang dahulunya paling menjadi tumpuan, kelihatan lengang. Ada syarikat yang tidak lagi menyertainya. Ada yang harus bergabung dengan syarikat lain untuk mengumpulkan audience pembaca yang sama.

5.Banyak perkara yang berlaku dalam industri buku sehingga menciptakan keadaan yang disruptif ini sehingga ramai penerbit saban waktu merasakan baucar bukulah jawapannya. Benar, baucar buku membantu jualan, tetapi ia bukanlah sesuatu yang sustainable. Ia penting sewaktu survival, tetapi tidak boleh dijadikan sandaran untuk pergi lama dan jauh dalam industri buku.

6. Orang tidak membeli buku di PBAKL kerana harganya murah walaupun itu faktor yang menyebabkan orang membeli. Jika murah, pembeli sanggup menunggu BBW. Orang membeli di PBAKL sebab apa? Inilah persoalannya yang harus ditanya saban waktu oleh penerbit. Pertanyaan yang harus didapati jawapannya dari pembaca.

Orang membeli hanya kerana mereka mahu.

7. Penulis dan penerbit harus memindahkan cara fikir dari menjual buku sebagai produk, kepada menulis buku yang sesuai untuk pembacanya. Soalnya bukan berapa banyak judul nak diterbitkan. Tetapi nak terbitkan buku apa yang orang perlukan. Orang akan sanggup membeli apabila buku dilihat sebagai ubat kejiwaan dan menyelesaikan masalah kehidupannya. Kita perlu jadikan setiap buku adalah keperluan, bukannya pilihan. They have to got it.

Ini bermakna, kita harus fokus menerbitkan bacaan yang pembaca mahu baca, bukan apa yang kita mahu terbitkan.

8. Generasi telah berubah. Cita rasa pun begitu. Pembaca sudah mempunyai banyak pilihan content percuma di dunia maya. Apa yang menyebabkan dia sanggup membeli content pada helaian kertas?

Kerana nilaian content tersebut. Content itu tidak akan terdapat di mana-mana alam maya sekalipun. Content itulah yang harus dicipta oleh penulis dan dibantu penerbit.

Dunia sekarang bukan lagi peperangan harga, tetapi peperangan content. Main game yang betul, kita akan menangi war tersebut.

9. Penerbit dan penulis yang membina content yang berterusan semenjak 6 bulan lepas sahaja kelihatan berbangga dengan prestasi PBAKL kali ini. Boleh lihat sahaja Ayman Wong ( The Patriots) dan Hilal Asyraf. Seronok belajar dari kejayaan mereka.

10. Sebagai pejuang buku, usaha memandaikan bangsa ini harus dimulakan dengan memandaikan diri kita sendiri dahulu di dalam menguasai kebijakan industri buku. Kita harus cipta sendiri kod dan formula kejayaan dalam penerbitan buku yang boleh direplikasikan oleh orang lain. Kerana kita sangat mahukan rakayat malaysia membaca, melangkaui KL World Book Capital 2020.

11. Di IMAN, banyak perkara yang dipelajari setiap kali PBAKL. Antaranya, belajar keperluan dan psikologi setiap pembeli buku di situ. Menarik dapatannya. Semuanya berkait rapat dengan B= MAT yang pernah saya kongsikan dalam posting sebelum ini. Nak tahu dan dengar lagi, boleh datang talk hari Ahad petang ini nanti.

PS: Saya bangga bertemu dan berkerjasama dengan anak muda dalam usaha mulia ini. Perjuangan yang harus diteruskan. Kita mahu pergi lebih jauh lagi dalam usaha ini, ke arah #MalaysiaMembaca

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s