bisnes · BUKU · iman · Penulisan · Pesta Buku

Compounding Effects

 

1. Orang selalu memahami compounding effect ini dari sudut kewangan. Nasihat orang biasanya, simpan duit di Tabung Haji atau Fixed Deposit. Jangan simpan di saving kerana TH atau FD ini kadar dividennya 3-7% setiap tahun. Dalam hal ini, jika kita letak duit di tempat tersebut, duit kita akan bertambah sendirinya. Dari awal, letak banyak dan simpan lama, maka bertambahlah duit itu tanpa kita buat apapun. Ini maksudnya; ” The ability of an asset to generate earning”.

2. Ini juga berlaku kepada hartanah. Beli tahun ini, lagi 20 tahun rumah itu akan bertambah harganya. Jika lokasi yang dipilih bagus, banyak keuntungan boleh didapati.

3. Compounding effects ini juga terdapat dalam ilmu, hubungan sesama manusia, serta usaha-usaha yang kita lakukan untuk kejayaan kita di masa akan datang.

4. Invest your time with your long term people. Dalam urusan hubungan /relationship dengan orang lain, kita invest masa kita dengan orang yang ada compounding effect dengan kita. Kita bina hubungan yang baik dengan dia, jadi sahabat dia, 10 tahun akan datang, dialah yang akan membantu dan menjadi pelanggan utama kita. Dia juga akan bekerjasama dengan kita untuk projek-projek yang tidak kita sangkakan. Iman Shoppe Sales terbina di atas hubungan compounding effect ini. Tanpa lingkungan hubungan yang terbina rapi, kepercayaan juga sokongan dari awal, mustahil sebuah kedai buku itu mampu berdiri seperti hari ini. Saya juga tidak menyangka, hubungan saya dengan individu yang membangunkan dan menyokong IMAN sekarang adalah hubungan yang telah dimulakan 10-15 tahun yang silam.

Invest your time with long term people.

3AB1DF41-CA86-4868-B4EA-C76D2D8C33FA

5. Ilmu juga bertumbuh secara compound interest apabila kita menstrukturkannya dengan baik. Learning is long life process. Ini adalah salah satu prinsip kejayaan. Apa yang kita belajar sewaktu universiti, sangat membantu di dalam urusan karier kita. Tetapi tidak boleh berhenti setakat itu sahaja. Kita perlu pastikan compound interest itu berlaku, berlaku dengan banyak sekali. Tidak boleh sama sekali berhenti belajar, Samada secara formal atau tidak, pembelajaran itu harus berlaku. Menjadi consultant endocrinologist adalah efek kepada compound interest medical degree, MMED atau MRCP. Menjadi businessman berjaya, adalah compound interest dari pengalaman peribadi, course yang dihadiri, pengajian MBA, bacaan buku yang mendalam, juga pembelajaran dari mentor. Yang penting kita harus tahu, ilmu apa yang harus menjadi asas/foundationnya, Seterusnya, bina ilmu yang lebih kompleks di atasnya.

Invest your time to develop specific knowledge. Specif knowledge that robots or others cannot copy from you. If they can, you will get replaced. Find specific knowledge that people will pay you, at scale.

6. Penulis prolifik tidak akan pandai menulis secara tiba-tiba. Ia memerlukan latihan berterusan sehinggalah bertemu titik kejayaan. Saya menulis sejak umur 13 tahun. Menjadi editor majalah sekolah ketika umur 16 tahun. Menulis di blog secara solo ketika 21 tahun. Menulis buku pertama pada usia 29 tahun. Kini baru boleh katakan saya sudah menulis 10 buah buku. Semua itu adalah hasi compounding effect 20 tahun yang lalu.

Invest your time to develop skills that others cannot copy from you. If they can, then they can be better than you.

7. IMAN di PBAKL terhasil dari compounding effect ini. Bermula dengan content yang nak disampaikan, orang-orang yang mendirikan IMAN, para penulis yang dijaga sepenuh hati, seterusnya hubungan sesama pembaca, semuanya itu tidak bermula secara tiba-tiba. Ia adalah kesan kepada satu niat, kita mahu rakyat Malaysia ini mempunyai akses kepada bahan bacaan yang tinggi kualiti kontennya. Great Content Matters kerana apa yang dibaca itu dapat membentuk pemikiran mereka dan mengubah kehidupan mereka seterusnya. Harapannya, anak muda menjadi addicted untuk terus membaca tanpa mereka sedari kehidupan mereka telah berubah kerana IMAN.

8. Dahulu, kami perhatikan sahaja orang-orang yang memenangi Anugerah Buku Negara. Antara yang selalu disebutkan adalah buku Fattah Amin. Semenjak dari situ, kita berazam untuk mengangkat buku yang lebih berkualiti dan bermanfaat. Kerja yang bukan sehari dua, tapi telah dibuat bertahun-tahun lamanya. Hasilnya, Isnin yang lalu, dua buku ImanPublication berjaya dinobatkan sebagai Buku Bahasa Inggeris Terbaik; Letters To God dan Kategori Buku Umum; Detour. Ini merupakan anugerah ketiga yang pernah dimenangi buku-buku IMAN di Anugerah Buku Negara.

9. Compounding effect takkan berlaku jika meletakkan sesuatu hanya sebagai simpanan sahaja ( seperti Saving Account) tanpa kita memikirkan untuk kembangkan aset yang kita ada. Aset kita ini adalah knowledge, skill, friendship dan tentunya aset kewangan. Letakkan kesemuanya itu di tempat yang kita boleh scale dan kembangkan.

Semoga bermanfaat! Jemput datang booth IMAN untuk yang belum datang lagi PBAKL ya!

71b84944-eeac-45d8-ae28-02e0afe6c06d

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s