buah fikiran · Pesta Buku

#TerbangBersama

IMG_0550.PNG

Dahulu sewaktu belajar lama di UK, saya tak pernah ambil pusing akan pesta buku di sana. Barangkali disebabkan pesta buku antarabangsa kebiasaanya adalah untuk traders atau penjual/penulis buku. Bukan untuk pembaca buku.

Tetapi di Malaysia, ternyata suasana berbeza sekali. Pesta buku memang benar-benar dibuat untuk pembaca buku. Untuk kita yang memang tegar membaca buku, sewaktu pesta bukulah kita berpeluang untuk beli buku yang kita mahu pada harga yang rendah. Saya masih ingat sewaktu di sekolah menengah, saya akan pergi ke booth buku second hand di Pesta Buku Antarabangsa di PWTC. Ada waktu saya pergi berulang kali sebab nak baca buku di booth di situ. Bahan-bahan saya pilih sewaktu itu adalah fiksyen Melayu dan Inggeris.

Kini booth seperti itu sudah tiada, saya sendiri sering terpinga-pinga booth mana yang harus saya tujui, setiap tahun pasti berbeza. Yang sentiasa menjadi minat saya sebagai pembaca adalah booth yang menjual buku yang rare pada harga yang murah. Terutama buku terjemahan sejarah-sejarah Islam ataupun tafsir Quran.

Seringkali juga saya akan burui buku-buku bisnes yang terbaru dan dijual pada harga yang murah.

Namun, kegembiraan paling besar pada setiap kali pesta buku adalah bertemu dengan ramainya orang yang mempunyai kegilaan yang sama. Perbicaraan pun berkenaan dengan buku. Tidak ada tempat yang begitu bermakna berbanding dengan berbicara dengan buku.

Dari beberapa buku, menjadi banyak betul buku yang dibelinya! Tapi hati sangat puas! Sangat gembira. Ternyata masih ramai menyintai membaca, cuma hanya perlu ada buku yang tepat pada orang yang tepat sahaja.

Semenjak pulang ke Malaysia tahun 2011, saya sering melihat banner PBAKL berterbangan, memanggil saya untuk menyertainya. Bukan sekadar sebagai pembaca, tetapi sebagai penulis.

Dengan izin Allah, pada tahun 2015, Iman Publication dan Iman Shoppe ( penerbit dan penjual buku saya) berjaya menyewa satu booth di dewan Mawar di PWTC, sesuatu tindakan yang sangat berani tapi bermakna di waktu itu. Di waktu itulah buku pertama saya dilancarkan. Selepas itu, semuanya menjadi sejarah yang besar buat saya sendiri dan team IMAN.

Tahun ini Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur akan berlangsung pada 29 Mac – 7 April 2019. Kebiasaanya berlaku pada bulan May. Tetapi diawalkan kerana bulan puasa sebulan setelah itu.

Semakin tahu saya semakin teruja. Namun ada juga kegusaran yang dirasai bersama teman penerbit lain.

Secara statistiknya, purata kehadiran pelanggan ke PBAKL adalah 2.5 juta hampir setiap tahun kecuali tahun 2018, di mana jumlah kehadiran dikatakan jatuh sehingga 1.7-1.8 juta kehadiran.

Tahun 2019 ini juga menyaksikan ramai rakan industri lama mengecilkan saiz booth dan juga tidak lagi menjadi pempamer. Penerbit self publishing yang menerbitkan buku mereka sendiri pula yang hadir mengisi kekosongan yang ada.

Adakah benar rakyat Malaysia seperti kita kurang membaca? Adakah kita sudah puas dengan tulisan di sosial media? Adakah kita sudah tidak ada masa untuk membaca?

Saya percaya, semakin kita pandai, semakin kita nak cari buku dan cari lagi ilmu. Lagi kita curious, lagi kita nak belajar banyak perkara. Banyaknya pelajaran itu tentunya adalah dari buku ; tidak di sosial media, tidak juga di TV.

Cuma, adakah buku yang kita cari itu ada dijual di booth-booth di PWTC nanti?

Hubungan antara pembaca,penulis, penerbit, pengedar serta penjual buku sangat penting di dalam industri buku , seterusnya membangunkan negara kita ini.

Di mana kita nak bertemu dengan mereka semua ini? Di pesta buku antarabangsa kuala lumpur.

Saya kira, sudah tiba masanya kita mengubah cara kita menjadi pembaca pasif yang menerima sahaja sebarang bacaan yang ditawarkan kepada pembaca yang aktif, minta kepada penulis untuk menulis apa yang kita perlukan untuk diri kita. Bertemu dan berbincang dengan mereka di pesta buku nanti. Pertemuan ini sangat bermakna bagi saya secara peribadinya.

Insyaallah, moga panjang umur dan murah rezeki. Buat yang berkelapangan, sudikan hadir ke pesta buku antarabangsa, antara pesta yang barakah bagi saya yang berlangsung di Malaysia ini. Moga kehadiran semua menyemarakkan lagi industri buku kita.

Saya akan bersama team IMANSHOPPE kali ini dengan tema tahun ini #terbangbersama.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s