buah fikiran

Impostor Syndrome

Salam.

 

Maaf semua kerana begitu lama senyap dan sepi. Saya secara jujurnya sedang mencari rentak penulisan content yang mahu saya kongsikan kepada umum. Terutamanya apabila penglibatan saya ada dalam pelbagai bidang; perubatan, kepimpinan, penulisan, dakwah dan bisnes. Saya sendiri baru menyiapkan manuskrip novel terbaru untuk pbakl 2019 dan sedang sibuk dengan persiapan pesta buku antarabangsa yang akan berlangsung pada hujung bulan Mac ini 28-7 April.

Saya mulakan dengan sharing berkeaan impostor syndrome. Baru ini saya bertemu dengan seorang pelajar perubatan di Pulau Pinang sewaktu saya memberi ceramah di sana. Dia menyatakan bahawa dia begitu kurang keyakinan diri sambal mengalirkan air mata ketika bertemu saya. Saya juga baru bertemu dengan seorang teman yang sedang mengikuti pembelajaran di peringkat yang tinggi, tetapi menghadapi isu yang sama, kurang konfiden diri.

 

Mesti ramai yang menghadapi struggle yang sama. Bila kita mula membandingkan diri kita dengan orang lain, kita akan lose confident dengan apa yang kita buat. Apatah lagi apabila kerja-kerja yang kita buat, tidak mendapat penghargaan dari boss, rakan atau pun rakan-rakan sekeliling kita. Untuk stop comparing agak sukar, kerana kita membuka social media setiap hari. Tetapi apa yang kitab oleh buat adalah, menukar mindset kita, dari comparekan diri kita dengan orang lain, kepada mendapatkan inspirasi dari orang itu.

 

Kita sebenarnya berlawan dengan pencapaian diri kita sendiri. Barangkali orang yang kita lihat Berjaya itu sedang compete dengan dirinya sendiri juga. Allah sendiri akan memberikan kita pahala atas usaha yang baik, yang kita lakukan setiap hari. Bukan atas kita dapat lebih bagus atau menang atas orang lain.

 

Tidak ada yang lebih istimewa melainkan diri kita sendiri. Kita sahaja dapat melihat diri kita sebagai insan istimewa, terlebih dahulu dari orang lain. Bila kita dapat menukar mindset ini, barulah kita rasa lebih tenang, lebih berkeyakinan dan lebih menghargai diri kita sendiri. Kita sebenarnya lebih hebat dari apa yang kita sangkakan!

 

Bertemu lagi di perkongsian seterusnya.

 

Muharikah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s