Love, life, hope

7637-new-life-new-love-new-hopeApa yang menggembirakan hati kita?

-Cinta?

Betul ke cinta kasi kita happy?

-Dah tu? Apa dia?

Actually, yang buat kita betul-betul happy, adalah our purpose of life. And fullfillingnya hati kita dengan purpose itu.

-Duh, berfalsafah. Aku tak faham, dude.

Kau pernah bercinta?

-Huh?

Kalau kau pernah, mesti kau pernah rasai peritnya kekecewaan bukan? Walaupun yang kau cintai adalah yang halal untuk kau. Mesti ada hiccups dan kesalahan yang buat kau kecewa pada si dia kan?

-Hurm

Tapi, bila kau ingat balik purpose kau kenapa kau cintakan dia? Kenapa kau sayang dia? Bila purpose itu adalah kerana Allah, tentu hati kau akan tenang. Tentu hati kau akan mula bahagia balik. Sebab yang akhirnya menghappykan kita adalah Allah. Yang menyebabkan kita ada sense of purpose, adalah Allah juga.

-Kau memang hebat berkata-kata dude.

Aku bukan begitu. Aku cuma insan yang mencari makna dalam hidup aku.

Begitu lama aku dah bekerja dan begitu ramai aku mengenali ramai orang, ternyata ramai orang begitu lost dalam hidup dia. Walaupun dia mempunyai kereta yang mahal, isteri yang cantik, anak-anak yang ramai serta harta kekayaan begitu melimpah ruah.

-Hurm

Begitu juga aku jumpa orang yang begitu popular di mata manusia, tapi sengsara jiwanya.

Diri mereka tak bertemu dengan satu perkara teramat penting itu. Itulah purpose of life. Makna kehidupan mereka.

Dari makna kehidupan itulah, mereka bertemu cinta, mereka bertemu hidup dan mereka bertemu harapan yang begitu luar biasa sekali.

-Sekali lagi aku cuba memahami. Barangkali aku juga masih mencari. Atau hati aku kaku dari nak rasa apa-apa ini. Dan please dude, aku sebenarnya alergik dengan benda-benda Islamik ini.

Haha. Dan aku pelik napa kau masih suka melekat dengan aku walaupun kau tau dakwah dan aku melekat kuat.

-Maybe, sebab kau suka buat aku terhibur…

Haha. Seriously?

– Takdelah. Aku saja nak kasi ko rasa macam bagus. Tapi dude, purpose of life? Amenda kau cakap tu?

Well, purpose of life kitalah. Mengabdikan diri kepada Allah. Menjadi khalifahNya.

-Bosan dude bosan! Aku dah tahu semua tu! Tapi macam aku tak faham nak buat camne.

Ok, camni. Yang penting, satu je. Kau kena mula dengan ikut program-program ilmu dan tarbiah.

-Grr.. Alerg..

Wait. Sabar, kasi aku habis dulu! Sebab, memang kita tahu nak beribadah semua. Kita tahu kena jadi khalifah mende-menda tu kan. Tapi, kita susah nak betul-betul faham dan buat kalau takde geng. Bila pergi program-program ilmu dan tarbiah itu, kita boleh jumpa geng, boleh tanya dan boleh belajar macam-macam.

Camne perasaan ada purpose tu eh.

Dia akan rasa seperti, semua benda kita buat adalah untuk Allah. Semua benda kita usahakan adalah untuk bawak orang kepada Allah. Apa juga tindakan kita adalah demi untuk capai redhaNya sahaja.

-Bro, ucapan kau memang win. Aku salute!

πŸ™‚ πŸ™‚

One thought on “Love, life, hope

Leave a Reply

