Menggapai cahaya

Posted on Updated on

Ada seseorang berkongsikan ayat-ayat ini buat kami.

Ringkas, tapi sangat membekas.

Bagaimana mampu kita memberikan cahaya buat manusia lain, jika cahaya kita sendiri malap?

Bagaimana kita mampu menerangi hati manusia lain, dan seterusnya serta seterusnya ( dari anak usrah, kepada cucu usrah, kepada cicit usrah) jika kita sebagai murabbi awal ini, memberikan cahaya yang kurang nyalaannya?

هُوَ ٱلَّذِى يُنَزِّلُ عَلَىٰ عَبۡدِهِۦۤ ءَايَـٰتِۭ بَيِّنَـٰتٍ۬ لِّيُخۡرِجَكُم مِّنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ‌ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ بِكُمۡ لَرَءُوفٌ۬ رَّحِيمٌ۬ (٩
Dialah yang menurunkan kepada hambaNya (Nabi Muhammad) keterangan-keterangan Al-Quran yang terang nyata, kerana Dia hendak mengeluarkan kamu dari gelap-gelita  kepada cahaya yang terang-benderang dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha Belas, lagi Maha Mengasihani, terhadap kamu. (hadid:9)

Dan dari mana datangnya cahaya ini?

Allah.

ٱللَّهُ نُورُ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ‌ۚ

(Nur: 35)

Dan dengan cahaya inilah, bukan sekadar kita dapat menerangi bumi dengan cahaya islam, namun inilah bekalan kita dalam meniti titian sirat.

Rasulullah saw bersabda, “Sesiapa yang menghilangkan dari seorang muslim satu kesusahan, Allah Ta’ala menjadikan baginya pada Hari Qiyamat dua cabang cahaya di atas Titian Sirat…”. al-Tabarani.

Titian sirat yang sifatnya seperti:
Ia ialah sebuah jalan yang sangat licin, kaki sulit sekali berdiri di atasnya.” (Riwayat Imam Muslim daripada Abu Said Al-Khudri)

‘lebih tipis daripada rambut dan lebih tajam daripada pedang.’ ( sabda Rasulullah)

“Dan diletakkan sebuah jambatan di atas neraka jahannam, lalu aku dan umatku menjadi orang pertama yang meniti di atasnya. Rasul-rasul berdoa pada hari itu : ‘Ya ALLAH, selamatkan, selamatkan.’ Di kanan kirinya ada pengait-pengait seperti duri pokok Sa’dan. Pernahkah kalian melihat duri pokok Sa’dan?” Para sahabat menjawab, “pernah, wahai Rasulullah.”

Baginda melanjutkan : “Sesungguhnya pengait itu seperti duri poko Sa’dan, namun hanya ALLAH yang tahu besarnya. Maka ramai manusia yang disambar dengan pengait itu sesuai dengan amal perbuatannya di dunia.” ( HR Muslim)

Orang beriman itu, cahaya mereka datang dari semua arah. Kiri, kanan, atas dan bawah. Cahaya itu kekal sehingga ke akhirat kelak.

يَوۡمَ تَرَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ وَٱلۡمُؤۡمِنَـٰتِ يَسۡعَىٰ نُورُهُم بَيۡنَ أَيۡدِيہِمۡ وَبِأَيۡمَـٰنِهِم بُشۡرَٮٰكُمُ ٱلۡيَوۡمَ جَنَّـٰتٌ۬ تَجۡرِى مِن تَحۡتِہَا ٱلۡأَنۡہَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيہَا‌ۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ (١٢)
Pada hari ketika kamu melihat orang mu’min laki-laki dan perempuan, sedang cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, : “Pada hari ini ada berita gembira untukmu, syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai yang kamu kekal di dalamnya. Itulah keberuntungan yang banyak. (hadid: 12)

Dari jauh, orang ramai sudah melihat cahaya mereka. Sehingga cemburu, dengki, dan mahu mengambil cahaya itu dari mereka!

يَوۡمَ يَقُولُ ٱلۡمُنَـٰفِقُونَ وَٱلۡمُنَـٰفِقَـٰتُ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱنظُرُونَا نَقۡتَبِسۡ مِن نُّورِكُمۡ قِيلَ ٱرۡجِعُواْ وَرَآءَكُمۡ فَٱلۡتَمِسُواْ نُورً۬ا فَضُرِبَ بَيۡنَہُم بِسُورٍ۬ لَّهُ ۥ بَابُۢ بَاطِنُهُ ۥ فِيهِ ٱلرَّحۡمَةُ وَظَـٰهِرُهُ ۥ مِن قِبَلِهِ ٱلۡعَذَابُ (١٣)

Pada hari ketika orang-orang munafik laki-laki dan perempuan berkata kepada orang-orang yang beriman: “Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebahagian dari cahayamu”. Dikatakan [kepada mereka]: “Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya itu”. Lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu. Di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya dari situ ada siksa. (Hadid: 13)

Dikatakan kepada mereka yang mahu mengambil cahaya itu:

Carilah cahaya kau sendiri weyh! Nyah! Pergi balik!Jangan nak sibuk-sibuk!

Antara munafik dan mukmin itu, ada dinding menghadang. Dan di dinding itu ada pintu.

Buka sahaja pintu, orang mukmin melihat gambaran siksa.

Buka sahaja pintu, orang munafik melihat selautan rahmat.

Dan kita bertanya pada diri kita sendiri:

Adakah kita manusia yang bercahaya itu, atau manusia yang akhirnya mencemburui cahaya orang lain, dan mahu mengambil cahaya itu dari mereka?

Sedangkan kita rasa, kita sudah bersama dengan gerombolan dakwah ini? Dan kita merasai seharusnya kita telah memiliki cahaya itu.

Namun, mengapa seolah-olah ada dinding antara kita dan mereka?

يُنَادُونَہُمۡ أَلَمۡ نَكُن مَّعَكُمۡ‌ۖ قَالُواْ بَلَىٰ وَلَـٰكِنَّكُمۡ فَتَنتُمۡ أَنفُسَكُمۡ وَتَرَبَّصۡتُمۡ وَٱرۡتَبۡتُمۡ وَغَرَّتۡكُمُ ٱلۡأَمَانِىُّ حَتَّىٰ جَآءَ أَمۡرُ ٱللَّهِ وَغَرَّكُم بِٱللَّهِ ٱلۡغَرُورُ (١٤)
Orang-orang munafik itu memanggil mereka seraya berkata: “Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?” Mereka menjawab: “Benar, tetapi kamu mencelakakan dirimu sendiri dan menunggu  dan kamu ragu-ragu serta ditipu oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah; dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh [syaitan] yang amat penipu.(hadid : 14)

Ya Allah.

Adakah kita sudah ditipu oleh syaitan?

Saat kita masih ragu-ragu dan tak yakin akan jalan ini?

Dan mahu berpatah ke belakang , dan tidak mahu bersama orang-orang beriman itu?

Jasad kita bersama orang2 beriman, sedangkan hati dan perasaan kita, sangatttttttttttttttttt JAUHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH dari mereka. Rasa tak serasi, dan rasa ‘something’ tidak beres.

Astaghfirullah!

Alangkah tertipunya kita!

Tak sedar lagi ke weyhhhh????
Knock! Knock!

Dan kita masih selamat sekarang ini? Hanya kerana fizikal kita berada dalam jemaah dakwah?

ٱلۡيَوۡمَ لَا يُؤۡخَذُ مِنكُمۡ فِدۡيَةٌ۬ وَلَا مِنَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ‌ۚ مَأۡوَٮٰكُمُ ٱلنَّارُ‌ۖ هِىَ مَوۡلَٮٰكُمۡ‌ۖ وَبِئۡسَ ٱلۡمَصِيرُ (١٥
Maka pada hari ini tidak diterima tebusan dari kamu dan tidak pula dari orang-orang kafir. Tempat kamu ialah neraka. Dialah tempat berlindungmu. Dan dia adalah sejahat-jahat tempat kembali. (hadid : 15)

Di waktu itu, tidak diterima apapun dari kita.

Takde apa.

Fullstop!

Hanya neraka menanti!

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!! 

Mana nak lari nih weyhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh????????????????????

Ya Allah, then, where all the sacrifice and all the effort gone???????

Ya Allah, astaghfirullah.

أَلَمۡ يَأۡنِ لِلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَن تَخۡشَعَ قُلُوبُہُمۡ لِذِڪۡرِ ٱللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ ٱلۡحَقِّ وَلَا يَكُونُواْ كَٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَـٰبَ مِن قَبۡلُ فَطَالَ عَلَيۡہِمُ ٱلۡأَمَدُ فَقَسَتۡ قُلُوبُہُمۡ‌ۖ وَكَثِيرٌ۬ مِّنۡہُمۡ فَـٰسِقُونَ
Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun , dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik. ( hadid: 16)

Kerana itu, dalam tarbiyah ini, perlu ada rasa.

Perlu ada hati untuk mendalami.

Untuk memaknai.

Jasad dan luaran tidak gambarkan apa-apa.

Yang penting, apa ada dalam hatimu.

Bercahaya?

Ataupun malap?

Atau benar-benar gelap?

Apakah lagi tazkirah yang menghentakkan jiwa selain dari Al-Quran, kalamNya?


Aku bertanya pada si murabbi: bagaimana nak kekalkan cahaya dalam hati kita, jika dunia selalu sahaja mencemarinya?

Katanya:

Taubat nasuha

Setiap masa.
Gulp.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya : ” Selawat kepadaku itu merupakan satu (kelompok) cahaya di hari kiamat yang menjelma di Siraat (Titian al-Mustaqiim)” (Hadis Riwayat Abu Sa’id)

Rasulullah s.a.w. juga bersabda : “Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yassin dan rakaat kedua Tabaroka (Al-Mulk), Allah jadikan setiap huruf cahaya dihadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya ditangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

Sabda Rasulullah saw,”Aku wasiatkan kepada kalian agar bertakwa kepada Allah dan Al Qur’an sesungguhnya ia adalah cahaya kegelapan, petunjuk di siang hari maka bacalah dengan sungguh-sungguh.” (HR. Baihaqi)

Rasulullah sendiri berdoa:

“Allah Tuhanku jadikanlah cahaya dalam hatiku, pada jiwaku, pada lisanku, pada penglihatanku, pada pendengaranku, di hadapanku, di belakangku, di atasku, di bawahku, dikananku, di sebelah kiriku, pada kemudahanku, di dalam darahku, di dagingku, jadikanlah seluruh tubuhku bercahaya dan besarkanlah cahaya itu bagiku.”

Ya Allah, berikan aku cahayaMu!

I said no more. Cause this is already heavy for me. Dan saya teramat takut menulis ini 😦

Faqiratun abdun ila rabbiha,

aisyah

gombak

Advertisements

2 thoughts on “Menggapai cahaya

    mut said:
    June 24, 2011 at 6:02 am

    salam kak….

    huhu tersentak….

    betul tu… mgkin rasa comfort duk dlm jemaah ni…

    tapi…. takwat pape pun…huhu jasad je…hati?

    auni said:
    July 5, 2011 at 10:37 am

    “faqiratun abdun ila rabbiha…”
    saya tersentuh dgn kata2 ni… T.T

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s