tungguuuuu kejap!!

Posted on

Salam,

saya ada terima beberapa emel tentang dakwah. dan meminta pendapat saya tentang dakwah.

begitu juga bila adik2 mengadu tentang beberapa perkara, saya teringin nak memberi pendapat dan mengajarkan mereka tentang sesuatu fiqh dakwah.

tapi benda ini semua memerlukan pemerhatian dan tumpuan dalam pemilihan kata-kata.

ramai manusia bergaduh kerana tersalah faham, ramai bermusuh kerana sebuah istilah.

saya sendiri dah tulis 2 artikel yang panjang tentang excellent dalam dakwah dan kehidupan serta qaidah sulbah. masih dalam draft, masih perlu disemak.

dan ada beberapa isu fiqh dakwah yang amat penting utk saya kongsikan di sini.

berikan saya sedikit masa.

saya baru berpindah wad ke wad orang tua. sedih sangat meninggalkan obs & gynae yang merupakan keseronokan saya dalam bekerja. namun banyak pengalaman akan saya perolehi iAllah

hujung minggu ini juga kami akan duduk bersimpuh bersama masyayikh dakwah dari pelbagai latar belakang dan negara. mereka yang sudah 20-30 tahun bersama dakwah ini untuk berkongsikan sesuatu yang amat mahal buat kami. maka saya sibuk sedikit dalam merancang program untuk mereka. bermesyuarat dengan masyayikh dakwah ini teramatlah mengujakan hati saya sebentar tadi.aura iman mereka sangat menusuk jiwa saya! ( owh , mereka bukan orang melayu ok… so bestlah pengalaman bersama mereka)

iAllah, saya akan menulis.. tapi saya nak beramal dulu sebelum saya menulis.

‘ apa awak buat hari-hari?’

‘ setiap pagi, saya akan buat kuliah dengan adik2 saya dari pukul 7-8 am . supaya derang tak tidur lepas subuh.supaya tak malas dan terus beramal.’

itu kata2 suamiku.

dan aku rasa tersentak.

rasa jahat dan teruknya aku banding dengan dia.

‘ korang buat apa tadi?’ tanyaku pada adik2ku di saat bertemu mereka di kedai makan.

‘ tgk movie tadi. cerita despicable me..’

seorang orang lain adik kata,

‘ harry potter’

Ya Allah, mengapa jadi begini…..? jauhnya mereka dengan mutarabbi suamiku..

ya, suasana, waqie, keadaan madu adalah berbeza sama sekali.

tapi mmg aku sedih ..

adakah ini pantulan kepada jahiliyahku satu masa dulu( atau skrg yang masih ada)?

banyaknya kerja-kerja kita. saya pun tak sanggup nak cerita dan cakap banyak2. tapi iAllah, saya akan jawap soalan antum ( terutama ainun, saya sangat suka tulisan awak!)

saya takkan tinggal antum. jgn risau.

wassalam

tunggu saya sekejap ok?

aisyahz
glasgow

2 thoughts on “tungguuuuu kejap!!

    nAna said:
    December 2, 2010 at 7:57 am

    salam kak. teruskan berjuang dalam jalan dakwah. memang kadang2 muslimat lambat sikit nak gapai jalan menuju Ilahi. kerana itulah murabbiah itu sangat tabah. kerana tetap tenang dan sabar mentarbiah murabbinya. teruskan dan jgn berputus asa πŸ™‚

    ummu said:
    December 2, 2010 at 8:25 pm

    huuuuuuu kak, apekah ini?? tersentap lagi ):

Leave a Reply

