Dan mereka…

Posted on Updated on

Barulah aku tahu bahawa masa lapangku untuk berkarya adalah ketika aku bertungkus lumus dengan pelajaranku.

Tatkala aku terpaksa bermukim di bumiku untuk dinobatkan masa untuk belajar, aku lebih banyak masa untuk berada di hadapan komputer dan berfikir untuk dakwah.

Selesai sahaja tanggungjawab pada pelajaranku itu, maka bermulalah pekerjaan-pekerjaan dakwah yang tidak pernah henti.

Sebab itu tidak hairan, tinta sejarah mentahkikkkan ramai ulama Islam cuma ada masa untuk menulis ketika mereka berada di dalam penjara. Penjara tempat mereka bertahanut pada Allah dan mendapat hidayah-hidayah agung untuk dituliskan buat masyarakat Islam.

Syeikh Md Abduh, Zindani, Syed Qutb, Md Qutb, Imam Hanafi…semuanya itu pernah dipenjarakan.

Sebab ketika di penjaralah mereka ada banyak masa untuk menulis. Waktu lainnya…

SiangnyaΒ  berdakwah, mengajak manusia mengenal Allah. Malamnya bermesra dengan Allah.

Dan aku faham perkara itu bila mana aku juga jadi begitu.

Beberapa hari kebelakangan ini, selain dari menyusun jadual keluarga yang akan datang untuk graduasi nanti ( yang sangatlah leceh dan merumitkan!), membaca buku, menggantikan usrah-usrah yang terbiar, bermesyuarat dan sebagainya, aku juga mengambil masa sebaiknya untuk spend masa dengan sahabat-sahabatku di sini.

Mereka bukan Muslim. Tapi merekalah golongan yang paling rapat denganku.

Seorang akhawat senior pernah memberikan aku nasihat bermakna:

‘ Kita takkan pernah tahu, dari manakah daulah itu akan tertegak. maka cubalah dari penjuru mana pun!’

Begitulah tinta emas berharga.
Terkadang aku rasa amat payah untuk aku menjaga iman dan Islamku di tengah sahabat-sahabatku di sini.

Mereka sangat baik, and helped me a lot in many ways. Biasalah, kawankan… makan2, belajar sama2… tapi tak banyak masa kami hang out sama2… and mereka pun faham budaya saya..

Owh, you know Aisyah, every weekend she’ll be in another part of the world!’ ujar Jo suatu hari bila mereka rasa susah sangat nak jumpa saya.

Aisyah, tell me when are you free? You are the first person i asked becaue you are the busiest among us..so come on tell me, we want to organise a party before all of us leave for the elective.’ TanyaΒ  Banu padaku di satu petang.

Disebabkan hujung minggu yang padat, dan hari-hari lain yang malamnya penuh dengan usrah online dan meeting, tentu sahaja aku tak berkesempatan untuk spend masa dengan mereka dan menyelami hati mereka.

Namun Alhamdulillah, rakan2ku itu sangat menerimaku seadanya. Walaupun aku tak berkesempatan untuk shopping dan juga bersuka ria dengan mereka, mereka masih menganggapku kawan baik mereka.

Kami belajar bersama. Even hingga pukul 1 pagi sanggup mereka temankanku untuk berlatih bersamaku pada sesi peperiksaaanku.

Dan beberapa hari lepas, aku tidak melepaskan peluang untuk menunjukkan penghargaan aku pada mereka. Mereka yang tidak sempat aku bercerita tentang Islam dan keindahannya..

tapi sekurang-kurangnya mereka tahu aku amat passionate about Islam, dan menunjukkan kesungguhanku itu.

Walaupun aku teramat sedih, mengapa tidak ada peluang untuk aku menyuntik ilmu akan Allah itu..

( btw, mereka ini menganut ajaran Sai Baba, ajaran yang terima semua agama, termasuk Islam..cane nak explain tu?hurmm)

Tapi aku fikir..

mana tahu, walaupun mereka bukan islam sekarang, tapi mungkin sahaja mereka dapat memenangkan Islam satu hari nanti..

Mana tau Joanna tau Banusha akan menjadi seperti Magdalene Wright.. Margarate Tatcher..Hillary Clinton..

Banu - yang bersandar di dinding
Banu - yang bersandar di dinding
Joe
Joe

Kita tak pernah tahu siapakah yang akan mengangkat daulah itu nanti…

Di mana ada peluang, di situlah kita gunakan..

winter retreat 07

sisters juga yang the best!

Tak sabarnya nak berjumpa dengan teman-teman akhirat saya.. Sudah lama rasanya bergelumang dengan benda-benda keduniaan, memancing hati mereka dan menggunakan saki baki masaku di dundee sebelum aku berpindah ke glasgow dalam sebulan lagi…

One more thing… it is summer camp!!! maknanya kami akan camping dalam khemah! Cant wait! hehehe

wassalam

yang sudah ngantuk,

aisyah

1:50am

4 thoughts on “Dan mereka…

    fathiyyah said:
    June 6, 2009 at 10:51 am

    salam kak Aisyah..

    Saya Fathiyyah..nama penuh..Wan Fathiyyah Wan Ibrahim

    Dulu sekolah rendah di Al Amin,selalu tgk akak dr jauh πŸ˜€

    A’haaa,skrg pun suka bc tulisan akak..pun baca dr jauh..Dari Bumi Cairo..
    sangat memberi kesan semua tulisan akak,terima kasih kak

    Tahniah di atas berjaya dalam perjuanganmenuntut ilmu perubatan. sekarang boleh panggil Dr Aisyah la kan kak?
    πŸ˜€

    Apa pun,teruskan menulis ya kak..sebab banyak benda kena belajar dr akak ni. Diri ni masih merangkak2 dalam perjuangan dakwah.

    Salam
    Fathiyyah

    p.s: Ari tu bukak facebook Abg Nuar.Ada gambar sekumpulan pelajar Al Amin di KLIA(akak pun ada dlm gambar tu).menghantar sahabat mereka yang bakal berlepas ke US(Abg Che Mat kalau tak silap)..baru teringat akak batch Abg Nuar..Genesix kan kak?

    hikari2211 said:
    June 6, 2009 at 1:36 pm

    SAIBABA.
    YEAH I KNEW THAT SIS
    I GOT FRIEND WIF THAT OSO.
    SO MUCH UNEXPLAINABLE. HUH

    -GMEX

    Arinah baby tua!! said:
    June 7, 2009 at 11:03 am

    amboi!!leceh dan merumitkan??!!sampai hati aisyah…:-(
    dahlah,xnak gi UK nnt!!tak nak!!!

    (sory la emo skit,saje nk kaco syah.hehe..)

    muharikah responded:
    June 11, 2009 at 10:39 am

    fathiyyah –> ana ingat anti lagi… dan mmg pun sekelas dengan abang nuar anti..hehehe… hari tu tak sempat nak jumpa di cairo dan anti pun tak datang ke UK…teruskan ukhuwah ini dan terus tsabat di atas jalan dakwah ini ya!

    Gmex –> gmex ni cam takde komputer sendiri nih πŸ˜›

    arinah –> der….. mmglah penat nak cari kalau berminggu2 nak cari tiket dan accomodation murah… skrng semua dah setel!!! tunggu korang datang je! yeay! alhamdulillah….

Leave a Reply

