Satu dilema

Posted on

Biasalah, ramai ada dilema especially si penulis..

dia akan menulis jika dia mempunyai masukan

dia akan menulis jika dia mempunyai ilham

Dia bisa sahaja menulis jika dia mempunyai masa

Nampaknya sudah kurang perkara itu pada saya..

Doakan sahabat2.. dalam 37 hari lagi saya kene preparekan portfolio saya untuk exam. Maka otak saya direncanakan untuk dipenuhkan dengan kefahaman kedoktoran. Banyak yang pemikiran yang saya idamkan untuk ditulis akan diperap, biar jadi matang, biar ia berbuahkan ilmu yang mencahayakan.

Sudah lama saya rindukan sentuhan murabbi itu, mungkinlah juga diri ini sudah lama tidak diasuh dengan tangan-tangan guru, banyak kepada teori dalam buku. Maka kuranglah output untuk umat muhammad ini.. ( jika botol air yang kosong, masakan mampu memberi minum orang lain?)

Dari Abu Said al-Khudri r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya:
“Sesungguhnya dunia ini manis dan menghijau – yakni lazat dan nyaman – dan sesungguhnya Allah itu menjadikan engkau semua sebagai pengganti di bumi itu, maka itu Dia akan melihat apa-apa yang engkau lakukan. Oleh karenanya, maka takutilah harta dunia dan takutilah pula tipudaya kaum wanita. Sebab sesungguhnya pertama-tama fitnah yang bercokol di kalangan kaum Bani Israil adalah dalam persoalan kaum wanita.” (Riwayat  Muslim)

Rasulullah sendiri pernah berdoa:
“Ya Allah, sesungguhnya saya memohonkan padaMu akan petunjuk, ketaqwaan,  menahan diri dari apa-apa yang tidak diperkenankan serta kekayaan hati.” (Riwayat Muslim)

Banyak perkara saya nak buat, tapi banyak giler kelemahan dalam diri ini, paling pentingnya dah lama tidak berjumpa dengan akhawat seusia dan selevel dengan tarbiyah. alhasilnya tercoraklah juga dengan keadaan orang sekeliling yang tentu mengharapkan sesuatu yang tinggi dari orang lebih tua dari mereka.. tapi nak buat camne, tak ramai teman selevel dan seusia di sini… ( terpaksa berperangai bebudak dengan budak2.. what happen to you now, aish?)

Setakat ini dahulu. terima kasih yang sudi menjenguk blog ini. Mungkin ianya akan usang untuk beberapa ketika, atau akan termuntah sesuatu darinya bila-bila masa stress. apapun doakan saya dapat siapkan esei saya sebelum 7hb May ini..

Insyallah exam untuk viva final year medic akan berlangsung 15 May ini…

K asam pedas dan arinah baby tua, tak sangkanya nak dekat grad dah!huhuhuh….

doakan.. doakan…

PS: spring camp di UK berwarna-warna indah.. best bangat!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s