Warkahkan diri untuk dakwah…

salam,

maaf kak kuali tak sempat nak balas akaknya comment.. tempting sangat. tapi salu tak sempat.. banyak sangat benda perlu dibuat..

saya nak meminta maaf buat anak2 usrah saya di volgo.. saya tak mampu nak berikan masa dan perhatian sepenuhnya buat mereka.

mereka salu kata, takpelah kak aisyah ada adik2 uk nak difikirkan, tapi saya tahu mereka sangat kecewa saya tak dapat berjumpa dan spend masa dengan mereka.


saya tahu betapa cravingnya rasa nak pergi usrah, apatah lagi duduk bertemu lutut dengan murabbi. Tersangatlah  remuk perasaan bila dalam dakwah ini takde murabbi nak bimbing.Rasa macam tali yang putus, berjalan dalam kesamaran, bila terhantuk baru belajar, bila lurus je jalan, kadang2 rasa tak confiden, betul ke jalan yang diambil ini?

saya meminta maaf sangat buat mereka….

ana teringat sebuah kisah yang dinukilkan oleh Hasan Al-Bana bila mana beliau dan 3 orang sahabatnya mula mendapat kesedaran untuk menyedarkan umat Islam di Mesi dan meledakkan dakwah di dunia Islam ketika itu. Mereka itu Hasan Al-Bana, Ahmad Affandi As-Sukkari, Syeikh Hamid Askariah dan Syeikh Ahmad Abdul Hamid berbaiah untuk menubuhkan ikhwanul Muslimin  dalam mewakafkan diri mereka untuk Islam dan merawat penyakit yang ada pada umat.

Mereka berempat kemudiannya berpisah dalam melaksanakan dakwah Islam; Ahmad Affandi di al-Mahmudiah, Syeaikh Hamid di az-Zaqaiq, Ahmad Abdul Hami di Kafr, dan Hasan AlBana di al-Ismailiah.

Dan Albana mengingatkan kata-kata seorang penyair;

Di Syam keluargaku, di Baghdad kekasihku,

Aku di Raqamatain dan di Fustat jiranku..

saya ingin mengubahnya seperti berikut:

Di UK adik-beradikku, Di Russia buah hatiku,

Aku di Scotland dan di Ireland jiranku…

walau jasad kita bertemu sebentar cuma, tapi ruh iman dan cintakan Allah dan kebenaran akan menjadikan hubungan ini intim dan selalu terasa bersama..

Moga Allah lebih mematangkan antum adik2ku, dan lebih menjadikan antum lebih giat dan aktif dalam dakwah insyaallah…

PS; mode siapkan essay by Friday! Ayuh!!

Author: Muharikah

Dr Aisyah Daie di JalanNya..

3 thoughts on “Warkahkan diri untuk dakwah…”

  1. its okey dear
    kerana hati itu milik Allah 🙂

    andai jutaan rubles kita habiskan, still tak dapat nak curi ‘hati-hati’ itu andai bukan Dia yang menyatukannya..:)

    salam dari russia

    -adik yg kena tinggal takley p jaulah 🙂

  2. salam k aisyh,

    betapa hati ni yg tahu dah lame kite xberjumpa,tp insyaallah susunan Allah itu sangat jamilah.

    jgn risaukan kami diVolgo,
    doakn moga kami kuat dan thabat dijlnNya,

    doakn jaulah ini melodakkan semgt dakwah sy yg makin suram tmbahan slps berimtihan.
    astagfirullah…
    lame sungguh diri ini berehat k aisyh.

    kami memahami dilemma k aisyh,
    namun k aisyh tetap dihati ini biiznillah=p

Leave a Reply

