menjadi murabbi.. terkadang pahit..

Posted on

aku teringatkan makcik..

dialah insan paling penyabar denganku di saat dia mendidikku..

aku pernah termarah padanya..

aku pernah tak layan cakap dia ( sebab merajuk!)

aku pernah suruh dia call aku gayut berjam-jam

aku pernah ngadu2 kat dia walaupun dia tengah busy…

dan paling teruk…

aku jarang bertanyakan perihalnya..

ntah….

dia seolah-olah tak mahu menceritakan sangat jika aku tak bertanya..

tapi dia sama sekali tak pernah memarahi aku..

tak pernah langsung meninggikan suara padaku..

sehingga detik ini, 7 tahun aku dalam tarbiyah, di masih tegar di sisiku, membimbingku saban waktu…

dan aku yakin aku tak pernah dilupakan dalam doanya..

Sebab itu bila aku diuji dengan mutarabbiku..

apabila mereka berharapkan perhatian..

apabila aku tak mampu memberikan yang terbaik..

apabila hatiku terasa dengan tindakan mereka..

apabila mereka tidak tsiqah kepadaku dalam membincangkan isu kehidupan dakwah mereka..

aku tersangat rindukan makcik…

dan sangat sangat ingin berlutut depannya…

dan mengucapkan;

‘Maafkan ana makcik…….. kerana tak menghargai makcik…….. kerana tak hormatkan makcikk… kerana meletihkan makcik, memeningkan makcik.. menyusahkan makcik…… maafkan anaaaa…………kenapalah dahulu ana tak terfikir betapa berharganya makcik dalam hidup ana…………?

memang setiap kesilapan yang kita buat, pasti akan terpantul pada kita semula, dan ketika itu kita tersedar, masa sudah terlambat, dan yang tinggal cuma kenangan yang menjadi sejarah….

adik2ku, saya akan cuba yang terbaik… cuma saya seorang insan yang lemah… seorang mutarabbi yang pernah mengecewakan murabbinya…. 😦

4 thoughts on “menjadi murabbi.. terkadang pahit..

    Peter Pan said:
    December 6, 2008 at 4:20 am

    Hallo Geng.. πŸ˜‰

    Selamat Ari Raya Korban. Memula tknak balik tapi sebab Mak dh mcm meradang, balik ler juge.. hehe. Nih tgh tunggu matahari kuar nak jemur baju. Cuaca nampak mcm nk ujan jerk. Sy nk ucapkn selamat ari raya kt awak, dan sy nampak awak tulis kt wall facebuk, internet selow, so sy tk dpt bukak facebuk kt umah. Sy tgh nk postpone tarikh sy ke UK drpd 23 December ke end January or early February. Tatau lah dpt ke tak. Housemate dh beberape kali call dh. Aiseyy.. kena habaq gak kot yg sy takkan balik ke sana 4 gud, setakat for holiday tu, ye lah kot. Risau gak kt kete sy yg terbengkalai kt sana. Masalahnye tatau lah dpt cuti ke tak. Aiyerr.. fenin..fenin.. dh la keje berlambak.

    Anyway, take care n njoy ari raya, mkn..mkn..mkn.. hehe.. tu je la pun aktiviti komuniti malaysia kt sana.. πŸ˜›

    aizadiha said:
    December 7, 2008 at 11:59 am

    akak terasa dgn sy ke?
    =|
    ana aasifah..jiddan..huhu..
    tp rasenye akak dh bg yg terbaik,sy yang tak dapat beri yg terbaik..esp pada mutarabbi2..& murabbi juge.

    hrm,kalau nyanyi akak ok x?hehe

    muharikah responded:
    December 7, 2008 at 12:09 pm

    hehehehe… takde lah diha…. luahan perasaan sahaja laa…hehhe…

    kak peter pan!!! Come back ok! kite jumpa nannti!

    hafid algristian said:
    April 1, 2009 at 5:37 pm

    emm…
    salam dari surabaya, assalamualaikum! πŸ˜‰

    salam juga untuk semua mutarabbinya…

Leave a Reply

