satu permulaan kepada hari yang panjang

Posted on

aku menulis dan setup blog ini (setelah 3 blog yang lepas) setelah berfikir dan merenungi baik buruknya menulis sesuatu dan memaparkannya kepada masyarakat. aku menyedari hakikat ini, cuma kerana masa yang sentiasa tidak mampu aku uruskan dengan bijak menyebabkan cita-citaku untuk membuat website terbantut. aku bercita-cita untuk mencipta satu website yang menjadi tatapan umum, muslim dan bukan muslim bagi dijadikan sumber rujukan, bahkan tempat bagi melontar dan membincangkan isu2 yang besar dalam masyarakat.

aku menyedari peripenting akan wujudnya peribadi yang beruasaha dan berjuang di medan penulisan ini, dan aku mendapati, menerusi catatan peribadi dan harian, menyebabkan ramai yang tertarik untuk membaca daripada untaian tazkirah yang panjang dan berjela dan selalu membuat orang mengantuk(cakap pada diri sendiri nih πŸ˜‰ ). terlalu banyak yang perlu kupelajari namun setinggi gunung keinginanku untuk berbakti pada umat.


aku menyelesaikan paper osce hari ini dengan perasaan yang kurang ceria, sedih barangkali itu lebih tepat. kecewa kerana tidak mampu ‘perform’ sebaiknya dalam peperiksaan itu. kecewa kerana tidak berusaha sebaiknya. kecewa kerana sering membuang waktu yang kuboleh gunakan untuk belajar.

teringat contoh peribadi yang ditunjukkan oleh aisya, vice presiden FOSIS UKEIRE skrg, kami memiliki nama yang sama , namun mungkin sikap yang berbeza. dia dengan aktiviti dakwah dengan fosis, dan tarbiyah dengan MAB mampu untuk mengegarkan dewan kuliah university of Nottigham dengan kejayaannya sebagai pelajar cemerlang. aku tidak pernah bertemu dengannya namun kutahu dia mempunyai 3 jenis nota bagi setiap matapelajaran! nota lengkap. nota rujukan dan nota ringkas untuk exam!. aku cuma ada nota ringkas untuk exam dan itu pun ada 2 buku kecik je?!!!

aku tahu aku mampu buat yang lebih baik, namun aku kecewa kerana aku lemah dalam mencapai cita-citaku sendiri. cinta hanya tercipta di atas kertas dan kotak fikiranku, namun tidak terjemah dalam perbuatanku……….


apa yang aku mahu sebenarnya?
persoalan yang perlu ditanyakan oleh insan pada setiap saat, di setiap ketika kakinya mahu melangkah menuju hari yang lebih panjang?

apa yang aku mahu sebenarnya?
kejayaan segulung ijazah?
gelaran yang boleh digah?
kereta yang boleh dimegah?
jawatan yang dimiliki susah payah?

atau apa sebenarnya?

semalam waktu mendengar ceramah pak ari di
radio tarbiyah , pak ari, cakap kita kene self explore ourslef. kene buat inner journey within ourself, kerana di situ, kita akan dapat berjumpa dengan tuhan kita.

cukuplah setakat ini dulu buat ari ni. ada banyak perkara yang perlu aku selesaikan dalam seminggu ni . moga allah mudahkan segala urusanku insyaallah..


lepas exam ni rasa sangat semangat kembali untuk menulis. banyak perkara yang berlaku dalam hidup sehariku, bukanlah yang terlalu peribadi untuk dikongsi namun coretan yang kuharap mampu menyentuh hati mereka yang mahu mengerti…. allahualam…..

3 thoughts on “satu permulaan kepada hari yang panjang

    Not Exists said:
    July 25, 2008 at 12:45 am

    I admire the girl Aisya who keeps three notes for each course she attends.
    This is a good example to follow. Uswah hasanah yang patut dicontoh.

    arul said:
    July 25, 2008 at 8:35 am

    sakitnya mata baca tulisan ni. lain kali letakla warna lain. kay.

    muharikah responded:
    July 27, 2008 at 2:43 pm

    huhuh,

    sorrylah, ini entry 3 tahun lepas. time tu warna background blog warna hitam.huhuuhuh..

Leave a Reply

